Les om Yogaloftet fana og våre instruktører

OM OSS

Hvem er vi

Yogaloftet Fana er et nyåpnet studio i hjertet av Fana i Huset Raa, og drives av Yoga Medicine sertifisert yogalærer Cecilie Bartnes.

Cecilie & Rikke i Huset Raa tilbyr et unikt konsept, med kafè & butikk i første etasje, og yoga i andre etasje.

Yogaloftet Fana tilbyr ulike typer yoga, fra nybegynner til øvet, i tillegg til workshops, kurs, eventer og coaching. Les mer under timeplan og eventer.

Vi ønsker å være et fristed for deg, der du kan roe ned, senke skuldrene, og få en pause fra vår moderne, travle hverdag. Et sted du kan puste fritt, være deg selv fullt og helt, og finne ro, energi og glede.

Du er hjertelig velkommen! 

YOGATIMENE VÅRE

YOGA NYBEGYNNER 
Er du helt ny til yoga, eller har bare prøvd noen ganger før, da passer dette kurset for deg. Vi tilbyr en helt rolig yoga time der du får grundig innføring i yogaens verden av pust, stillinger og bevegelser. Yoga Nybegynner tilbys vanligvis som kurs.

GENTLE FLOW
Gentle Flow er en klassisk, helhetlig time som passer for alle, også nybegynnere.  Vi beveger oss mykt og rolig, i både sittende og stående stillinger. Timen gir deg styrke, økt bevegelighet og balanse, og avsluttes med avspenning.

VINYASA FLOW  
Vinyasa er en kreativ, rytmisk & dynamisk yoga med fokus på både styrke, utholdenhet og fleksibilitet. Ofte kalt den klassiske yogaen, inneholder den både sittende og stående stillinger. Hver time er unik, og du får mer bevegelighet, fysisk og mental styrke, balanse og økt tilstedeværelse. Vinyasa er en fantastisk utfordrende og oppløftende yogaform som skaper en følelse av letthet og klarhet i både kropp og sinn. 

YIN YOGA 
Yin yoga er en rolig time hvor vi jobber både mentalt og fysisk. Musklene skal skrus av og vi ligger lenge i hver stilling for å finne mest mulig hvile. Hovedfokuset i øvelsen er på hofter og rygg. Vi strekker og mykner bindevevet, og vi får samtidig gitt slipp på spenninger og eventuelt stress som sitter i kroppen. Timen er super for deg som vil starte med en myk yogaform, har behov for ekstra fleksibilitet i kombinasjon med annen trening, eller ønske om en pause i hverdagen. Timen passer for alle.

YOGA FUSION 
Yoga Fusion er en kombinasjonstime med både Vinyasa Flow og Yin Yoga. Den blir ikke så intens som en vanlig Vinyasa Flow. 

YOGA NIDRA
Yoga Nidra er en behagelig avspenningsteknikk som ofte kalles yogisk søvn. Oppmerksomheten går til pusten, ulike kroppsdeler og kroppslige sensasjoner. Du inviteres også med til indre visualiseringer. 30 minutter med Yoga Nidra sies å tilsvare 3-4 timers vanlig søvn. Du ligger i ro i Savasana mens yogalæreren guider deg gjennom avspenningen.

RESTORATIVE YOGA 
Restorative yoga er veldig lik Yin Yoga i sin form, men her roer vi om mulig enda mer ned. Her bygger vi opp rundt deg med puter og pledd, slik at stillingene blir ekstra behagelige å ligge i over tid. Passer perfekt til deg som har skader, er utmattet eller har andre utfordringer som krever litt ekstra støtte, både mentalt og fysisk. En myk, rolig og energigivende time.

YOGA FOR BARN  & UNGDOM 
Barn & unge trenger også yoga! Timene våre består av en blanding av MediYoga kids- og klassiske yogastillinger, pusteøvelser og avspenning. Vi har gode tilbakemeldinger på barneyogakursene våre som gir barna styrke, ro & balanse. 

PRIVAT YOGA / YOGA I BEDRIFT
Vi tilbyr yoga for private, èn til èn, om du ønsker å få personlig veiledning og en enda mer privat setting rundt din yogapraksis. Vi kommer også gjerne til deg i din bedrift, om du ønsker yoga for deg og dine ansatte. Ta kontakt for en uformell prat.

våre yogalærere

Johanna Dyngeland
Yogalærer & Helsecoach

Cecilie Bartnes
Yogalærer, Foredragsholder & Coach

Birthe Bell Gravendeel
Yogalærer

Anja Jansen Horn
Yogalærer

PRAKTISK INFO

Yogaloftet Fana ligger i andre etasje på loftet i Huset Raa ved Fana Stadion. 

Loftet har inngang gjennom butikken i butikkens åpningstider. Egen inngang brukes når butikken holder stengt. 

Yogatimene hos oss begynner presis, så kom gjerne 15 minutter før timen begynner. Døren nede stenges ca 5 minutter før klassen starter. Vi har åpent senest et kvarter før hver klasse, og er tilgjengelig for en prat etterpå om du ønsker.

Vi ønsker at yogarommet skal være et stillerom. Vennligst respekter dette, da mange kommer tidlig for å finne litt ekstra ro før timen starter. I tillegg ber vi våre kunder om å ikke bruke parfyme på yoga hos oss.

Yogaloftet selger klær fra Röhnisch og deilige pleieprodukter fra Epoch serien til Nu Skin.

Vi gleder oss til å ta imot nye og erfarne yogier til vårt koselige yogastudio Yogaloftet Fana.

Kom som du er, dra som du ønsker å være.

HVA ER YOGA

Yoga stammer fra India og er en del av det mange tusen år gamle ayurvediske helsesystemet. Ordet yoga betyr – direkte oversatt fra sanskrit: ’å føre sammen’ eller ’å forene’. Også ordet balanse er brukt, da yoga handler om å disiplinere seg, og skape balanse mellom kropp og sinn, kropp og sjel. Det er nettopp å forene kropp og sjel som er hensikten med yoga, å få en balanse i kroppen. Det er en psykofysisk form for trening, hvor målet er både fysisk og psykisk helse. Vi vil koble hodet, hjertet og kroppen sammen for å få den til å fungere best mulig.

Yogaens veier 
Tradisjonelt finnes det i yoga fem hovedretninger eller veier. Noen av dem har mer vært en livsstil og en livsholdning, og har vært atskilt fra hverandre. Med innflytelsen fra tantra smelter flere av disse retningene sammen som forskjellige aspekter av teknikkene og måten de utføres på. Den enkelte yogautøver praktiserer vanligvis flere av disse retningene, men legger hovedvekten på en av dem ut fra interesse og temperament. Noen av retningene er mer emosjonelle, andre mer intellektuelle og andre igjen mer praktiske. 

Raja yoga – sinnets vei 
Hatha yoga – den kraftfulle vei 
Karma yoga – handlingens vei 
Bhakti yoga – hengivelsenes vei 
Jnana yoga – selvidentifikasjonens vei
 

I vesten tenker vi ofte på begrepet yoga kun i forhold til den fysiske formen, asanas, men det handler i stor grad også om pusteøvelser, pranayama, etikk, leveregler, konsentrasjon og meditasjon. I yogaens verden skiller man ofte mellom dynamisk og klassisk yoga. I den klassiske yogaen hviler man mellom stillingene, mens man i dynamisk yoga holder treningen i gang ved å knytte øvelsene sammen til en dynamisk flow. Dette øker treningseffekten, og er mer slitsomt å utføre. Dermed blir den klassiske yogaen mer preget av ro og den dynamiske blir mer fysisk krevende. Former for dynamisk yoga er Vinyasa Flow, Ashtanga, Iyengar og Power Yoga. Slow Flow og Yin Yoga er mer klassiske timer.

Begge former bygger på de samme grunnstenene:
Harmoni mellom øvelser og pust, fysiske øvelser, avspenning og eventuelt meditasjon. 

Vi trenger yoga
Hva sliter vi med i dagens samfunn? For liten tid, massive krav fra omgivelsene, alltid åpne kommunikasjonskanaler, overflod at saker vi vil/må være med på og redsel for å gå glipp av noe. I vår opptrening av simultankapasiteten har vi nesten mistet evnen til å fokusere, koble ut omverdenen og å sette grenser.

De fysiske effektene av det samfunnet vi lever i er belastningsskader. Vi kutter av den naturlige forbindelsen mellom hode og kropp, og til slutt blir vi bare hode. Kroppen blir feilbelastet, underbelastet, statisk belastet og så videre, og den blir syk av det. Vi har altfor korte muskler bak på lårene fordi vi sitter på stoler hele dagen. Det kan lett skape ryggsmerter. Vi har for korte muskler i hoftene, fra stress eller fra ryggsmertene. Vi har for korte brystmuskler, og dermed dårlig holdning. Vi har vondt i nakkemusklene på grunn av statiske spenninger…  ja, listen er lang.

Hva oppnår du med yoga
Vi vil påstå at effektene av yoga er like mye fysiske som mentale. I begynnelsen vil utøveren antagelig oppleve mest av den rene, fysiske gevinsten, fordi det krever konsentrasjon å høre etter hva instruktøren sier, følge med i hva som skjer, forsøke å puste ut og inn på de riktige stedene og å stable kroppen på plass. Kroppen blir både støl og sliten, men den indre roen oppleves ikke nødvendigvis som en del av timen. Så, etter hvert blir øvelsene mer automatiske, utøveren får tid til å lytte til egen pusterytme, og langsomt vendes oppmerksomheten innover. Samtidig oppnås mestringsfølelse og en dypere forståelse av kroppen i de ulike øvelsene.

Yoga handler ikke om kvantitet, det handler om kvalitet – om å gå dypere i kjennskapen til kroppen slik den fungerer. Etter noen ganger med læring vil utøveren oppleve indre ro og en særegen bevissthet om kroppen. Dette er sjelden vare i vårt for mange, stressede og belastningsfremmende samfunn.

På Yogaloftet ønsker vi å være et sted der du kan både få ro og energi. Vi tilbyr klasser fra de helt rolige, klassiske, til de mer dynamiske.

Merk: Yogahistorien er innholdsrik og spennende, og listen over fordelene med å gjøre yoga er lang,  vi har bare gitt et ørlite utdrag av hva det er her. Vi oppfordrer deg til å spørre oss, lese bøker eller gå på kurs om du ønsker ytterligere fordypning. Det er spennende og lærerik lesing.

Namaste.